Kaat Pype

about

 

expo

 

client list

 

contact

 

Project1


 
HOME

Kaat Pype

Belgische fotografe, geboren 1980 in Ieper.

Haar beelden worden gepubliceerd in tijdschriften en weekendbijlagen van kranten
en sinds 2012 tentoongesteld op exposities.

Kaat Pype onderzoekt de grenzen binnen het genre van de portretfotografie. Haar onderzoek brengt haar enerzijds bij invloeden van oude meesters uit de renaissance schilderkunst als Hans Holbein, Rafaël, Da Vinci, Jan Van Eyck,..... vooral wat betreft compositie, het gebruikte kleurenpalet en de houding die ze haar modellen geeft. Anderzijds zijn er vaak surrealistische verwijzingen die het portret optillen naar een voor iedereen herkenbaar idee, begrip, situatie. Op deze manier geeft ze via een individueel portret een `gezicht` aan een veel bredere, universele ervaring. Ze reikt de kijker als het ware een beeld aan dat hij/zij kan gebruiken als label voor een gevoel of situatie of zelfs voor een groep van mensen binnen de samenleving.

Haar relatie met modellen ontstaat ook altijd vanuit een grenzeloos respect voor het individu. Ze laat hen volledig zichzelf zijn en voegt enkel iets toe in het beeld dat de ziel van het model op dat eigenste moment transponeert naar het bevreemdende universum van Kaat Pype.

Kaat gebruikt hiervoor o.a. de techniek waarmee ze door middel van haar flitsinstallatie het model in een soort trance brengt waardoor onnatuurlijke houdingen en gelaatstrekken verdwijnen en de modellen terugvallen op hun `plooi`. Dit is het moment waarop ze zich niet meer bewust zijn van de camera en dat is precies wat Kaat betracht in haar portretten. Hierin past Kaat perfect in de werkwijze van portretfotografe Rineke Dijkstra.

Als oud-studente van de Dansacademie van de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg appelleert haar werk vaak aan Pina Bauch voor de beweging en het theatrale in de pose van haar modellen. De rauwe manier waarop ze de schoonheid van haar modellen in beeld brengt doet dan weer denken aan Marina Abramovich.

Kaat studeerde in 2004 af als Meester in de beeldhouwkunst aan het KASK in Gent. Tijdens deze opleiding evolueerde haar werk van beeldend naar video en fotografie. Haar afstudeerproject maakte ze als Erasmusstudente aan de Universidad de Bellas Artes in Lisboa en bestond uitsluitend uit video-installaties en fotografisch werk.
Vanuit de beeldhouwkunst zijn de invloeden van Louise Bourgois en Paul Mc Carthy terug te vinden in haar eigenzinnigheid en durf.

Na haar opleiding fotografie aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst Sint-Lucas in Gent blijft onder andere het `überstilistische` in het werk van van Olaf Erwin nazinderen in de beelden van Kaat Pype.

Eind 2013 maakte Kaat Pype de fotoreeks “Dear future, dear past” op vraag van Ester Maas, de artistieke directeur van CC De Schakel in Waregem. Kaat maakte hiervoor een reeks portretten van Waregemnaars. De modellen werden op een voor hen onnatuurlijke manier in hun eigen omgeving geplaatst. Op die manier toont ze haar modellen zoals zij ze ziet. Ze worden ontdaan van hun individuele `in de wereld staan` en in het bevreemdende universum van Kaat Pype geplaatst.
Nadien werden deze beelden bestudeerd, gerangschikt en uitgepuurd en kon het werk in de studio beginnen. Modellen plaatsen en repetitief klikken en flitsen.

Kaat zegt hierover : “ De letterlijkheid en snelheid van het medium fotografie spreekt me het meeste aan. Het weerspiegelt voor een deel hoe mijn brein werkt. Ondertussen is het een noodzaak geworden om een eigen universum te creëren. Op tijd heb ik geen vat, ik heb er ook weinig notie van. Maar een beeld staat stil, ik kan het vasthouden. Er gaat niets verloren, het blijft. Terwijl tijd wegglipt en ik al lang niet meer kan volgen. Het beeld is trouw, het is een leugen, het is mijn waarheid.
Het is hoe ik het zie en wat ik wil tonen.”

Joris Vanderborght van Bruthaus zegt over haar solo tentoonstelling in Waregem : “ We zien autonome foto`s in een variërend geheel. Het eindresultaat is een niet-hier wereld. Deze foto`s refereren door hun scherpte naar een realisme dat nog een stuk verder gaat dan het Hyperrealisme, ik noem het Neurorealisme en zie vergelijkingen met Ron Mueck en Cindy Sherman.”

“Met Kaat Pype staat er een fotografe klaar aan de oever van het beeldendebiet. Kaat Pype toont ons beelden die gedrenkt worden in absurditeit en anti-poezie, balancerend op de grens tussen fictie en realiteit.” schrijft Hilde Van Canneyt.

Naast haar artistieke werk maakt Kaat Pype vooral portretten voor De Standaard Magazine, Knack en Focus Knack.